Stimuleer creatief schrijven

Al eerder is geschreven over het oefenen van schrijven: do's en don't's. Bij beginnende schrijvers blijft je dicht bij de persoon en zijn dagelijks leven. Maar voor wie wat meer wil vind je hieronder ideeën.
  1. Gebruik een foto als prompt. Op Pinterest een hele grote verzameling foto prompts. 
  2. Gebruik een eerste zin als prompt. Klik hier voor 50+ schriftelijke prompts.
  3. Gebruik een gebeurtenis uit het eigen leven als prompt. Klik hier voor 30+ schriftelijke prompts uit het eigen leven.
  4. Gebruik een spelvorm: bijv wie, wat, waar (pdf) of dobbel een verhaal. Vind meer inspiratie op 'spelen vanuit verbeelding'.

Wat je doet met die prompt:
  1. Schrijf een verzonnen verhaaltje - mag kloppen of helemaal gek en onlogisch zijn. Als er maar een verhaallijn in zit. 
  2. Beschrijf een scene - gebruik bijv. een spraakmakende foto of praatplaat (op Pinterest veel mooie praatplaten bij elkaar) en beschrijf alles wat je ziet.
  3. Stel zo veel mogelijk vragen naar aanleiding van een bepaalde foto. Alleen vragen.
  4. Vul een leeg stripverhaal in (of teken zelf een stripverhaal). Tussen de foto prompts op Pinterest staan ook lege stripverhalen en stripverhaal indelingen die je kunt gebruiken.

Hoe schrijf ik een verhaal?

In dit (Engelse) blogbericht staan hele goede tips hoe je iemand die moeite heeft met schrijven kan helpen om toch te gaan schrijven. Hieronder gedeeltelijk vertaald:

  1. Brainstorm samen met je taalmaatje. Wees bemoedigend. Train je taalmaatje op een bepaalde manier te denken. Mensen die moeite hebben met schrijven moet je niet zelfstandig laten schrijven. Sta hen terzijde.
  2. Jij mag het schrijven. In het begin - bij het leren formuleren van zinnen - kan het teveel moeite kosten om ook nog bezig te zijn met de spelling en praktijk van het schrijven. Het is oké om de ander de zinnen te laten formuleren en dat jij het schrijven overneemt. Je taalmaatje kan zich dan volledig concentreren op de inhoud en de formulering (dat is echt al moeilijk genoeg!).
  3. Elk verhaal heeft een begin - midden - einde. Elk verhaal gaat over iemand die iets ergens doet of iets waarmee iets ergens gebeurt. In elk verhaal is er een probleem die uiteindelijk oplost wordt. Oefen met een aantal verhalen. Hier kun je handige kaartjes uitprinten. Lees een verhaaltje samen en bespreek het -  kun je de wie, wat, waar, probleem, oplossing invullen?
  4. Het begin: Hoe zou een verhaal kunnen beginnen?
    Wie wordt je hoofdpersoon / over wie ga je dit verhaal schrijven? Dit kan een dier zijn, een mens, een fantasiefiguur...
    Welk probleem zou deze hoofdpersoon kunnen tegenkomen?
    Wanneer gebeurt dit verhaal - lang geleden in de winter, vorig jaar, vorige week, afgelopen dinsdag?
    Waar gebeurt dit verhaal - in de keuken, onder je bed, op het voetbalveld, op een onbekend planeet?
  5. Het midden: Misschien probeert het hoofdpersoon wel eerst en aantal oplossingen die allemaal mislukken - brainstorm samen wat hij zou kunnen proberen en wat er dan misschien gebeurt als hij dat probeert. 
  6. Het einde: Welke oplossing wordt de werkende oplossing? En wat gebeurt er als het probleem is opgelost?
  7. Bij brainstormen mag alles, hoe absurd, onmogelijk of 'verkeerd' ook. Brainstormen gaat over het leren genereren van ideeën. Als je die ideeënstroom censureert (dat kan ook in je hoofd) en ideeën verwerpt om welke reden dan ook, dan kom je niet op de beste ideeën. Schrijf alles op en kies na afloop pas een paar van de beste, leukste, grappigste ideeën. 



Raak geïnspireerd en neem een kijkje op de steeds groeiende verzameling 'Schrijf Prompts' - een online prikbord van Taalcoaches.
Let op: dit bord is veel voller dan hier getoond wordt. Klik hier of op de titel om het hele prikbord te zien.

Raak geïnspireerd en neem een kijkje op de steeds groeiende verzameling 'Schrijf Prompts', een prikbord van Taalcoaches

Geen opmerkingen: