6 taalcoaching voorbeelden in het kort

Taalcoaching ziet er anders uit voor ieder koppel. Hieronder een aantal voorbeelden van hoe taalcoaches aan de slag zijn gegaan.

Taalcoach A geeft taalcoaching aan 2 dames. Ze spreken al een heel aardig woordje Nederlands. Ze gaat daarom vooral in op hun vragen: waar lopen ze tegenaan, wat willen ze graag weten of oefenen. Dat varieert van een bepaald grammatica of spellingsregel tot hoe je iets regelt. Regelmatig gaan ze er op uit om ook echt in de praktijk te oefenen.

Taalcoach B geeft taalcoaching aan een man uit Iran die al een paar jaar in NL is. Hij spreekt goed Engels en een beetje Nederlands. Zij is in het begin mee naar zijn school gefietst om hem de weg te leren vinden en onderweg werden ook de verkeersregels besproken. Verder wordt er geoefend met
begrijpend lezen. Samen gaan ze naar de bibliotheek en kiezen dan een boek uit om te lezen of ze lezen iets op internet. Daarnaast oefenen ze het spreken in het Nederlands door bijv. cultuurverschillen te bespreken: hoe gaat het daar en hoe gaat het hier. De taalcoach probeert aan te sluiten bij de dingen die hij op school leert. Zo heeft ze laatst een lijst met werkwoorden gemaakt en mocht hij van de werkwoorden de voltooide tijd en verleden tijd opschrijven. 

Taalcoach C geeft taalcoaching aan 2 dames uit Guinea. Zij lezen graag boeken samen. Boeken zoals Jip en Janneke en Pluk van de Petteflet. Soms gaan ze er samen op uit, bijv. naar de kinderboerderij met hun kinderen. Ook gaan ze samen naar bepaalde winkels waar spullen (goedkoop) te krijgen zijn zodat ze leren wat je waar kunt kopen als je het nodig hebt. Bijv. de Zeeman, de Kruidvat, de Hema, Ikea, Smilie, de Kringkoop.

Taalcoach D geeft taalcoaching aan een man uit Syrie. Hij kent ons alfabet niet en er is geen gemeenschappelijke taal met de taalcoach. Hij heeft geen computer. Ook hier ligt de focus op woordenschat. De taalcoach begint met lichaamsdelen benoemen. Deze worden iedere week herhaald. Als lichaamsdelen goed beheerst worden, gaat de taalcoach verder met dingen die te zien zijn (omdat ze niets uit kan leggen). Bijv. dingen in huis (keuken, woonkamer, stoel, tafel), emoties (blij, boos, verdrietig, bang), het weer (zonnig, regen, bewolkt), activiteiten (zitten, staan, lopen, koken, wassen), begrippen (op, onder, in, uit, open, dicht), cijfers etc. Naar mate het woordenschat groeide werden gesprekken mogelijk. De taalcoach zet nu vooral in op gesprek voeren (gespreksonderwerpen), soms met behulp van eenvoudige boekjes uit de bibliotheek.

Taalcoach E geeft taalcoaching aan 3 dames uit Armenie. Zij spreken wisselend Nederlands. Ze willen graag correct Nederlands spreken en goed Nederlands kunnen schrijven. De taalcoach maakt gebruik van SpreekTaal voor het oefenen van Nederlands spreken en Succes! voor het oefenen van Nederlands schrijven. Zelf waren ze al maanden bezig met een dik grammatica boek, maar grammatica regels begrijp en onthoud je vooral goed wanneer je ze ook in de praktijk gebruikt. Dus eerste stap: het spreken en schrijven oefenen en af en toe ter verduidelijking een regel grammatica daaraan toevoegen - slechts 1 per keer.

Taalcoach F oefent de Nederlandse taal met een meneer uit Soedan die analfabeet is en waarmee zij geen gemeenschappelijke taal heeft. Hij beschikt soms over een computer, maar vindt het nog lastig deze te gebruiken omdat hij niet kan lezen. Zij zet vooral in op het uitbreiden van de woordenschat. Ze gebruikt de methode Woord voor Woord, en de boekjes Het Lichaam, Kleuren, Cijfers en Geld, Algemene Woorden etc. Op de computer nemen ze geregeld een les van Taalklas (van Oefenen.nl) samen door. Zij stimuleert hem om wat vaker naar de Nederlandse televisie te kijken zodat hij meer gesproken Nederlands hoort. De kinderprogramma's op Nederland 3 zijn hiervoor heel geschikt. Als zijn spreekvaardigheid beter wordt wil ze ook af en toe een programma nabespreken (films en nabespreken). Zij genieten samen ook geregeld van een spelletje. Memory, Jenga, Bingo en Sorteerspelletjes bijv.

Heb je zelf een voorbeeld van hoe je taalcoaching in de praktijk vormgeeft? Mail je verhaal.

Geen opmerkingen: