Ervaringsverhaal taalmaatje startend op A1

Taalmaatje: Vrouw van rond 25 jaar
Taalniveau: A1
Doel: hoger onderwijs volgen
Materialen: SpreekTaal, Oefenen.nl, Gespreksonderwerpen, Boeken van school

Ervaring:
Dit was een heel nieuwe ervaring voor mij, een jonge vrouw met 2 jonge kindjes, die duidelijk heel zelfstandig en intelligent is. Ik heb veel bewondering voor haar - overdag de hele dag in touw voor haar gezin tot haar man naar bed ging en daarna in de kleine uurtjes nog studeren om Nederlands te leren. Ze had een grote familie hier in Nederland die haar hielpen met adviezen over goede taalapps, boeken leenden enz. Ze pakte alles aan waar ze haar handen op kon krijgen om maar te oefenen. Ze maakte veel gebruik van de taalapps zoals DuoLingo. En ze oefenden veel met grammatica regels thuis en op school. Derhalve zetten ik vooral in op gespreksvaardigheden. Want op papier kunnen zetten hoe je iets moet zeggen is
heel anders dan het in een gesprek ook daadwerkelijk zeggen.
We begonnen met SpreekTaal, maar ik merkte dat zij dit maar niets vond. Veel liever hadden we gewoon samen een gesprek over iets. We hebben werkelijk over van alles gepraat. Soms had ze bepaalde vragen van hoe iets werkt. En soms spraken we gewoon over een willekeurig onderwerp. Op de een of andere manier hadden we nooit gebrek aan gespreksstof.
Soms had ze vragen over een huiswerkopdracht en dan besteedde we daar aandacht aan. Soms had ze vragen over iets wat op de school van haar dochter gebeurde. Zoals toen haar dochter met een spel naar huis kwam en ze de spelinstructies niet begreep. Toen hebben we het spel samen gespeeld, zodat zij die later weer met haar dochter kon spelen. Soms spraken we over activiteiten die op school plaatsvonden. Ik heb haar meegenomen naar het Amstelpark, Natuurmonumenten 's Graveland en Appelplukdag. Daar konden haar dochter en mijn zoon heerlijk spelen terwijl wij keken en praatten. Samen hebben we een bibliotheek abonnement afgesloten voor haar dochter en hebben we de bibliotheek verkend.
Toen we elkaar een periode niet konden ontmoeten hebben we dagelijks geappt. Ik appte elke dag een vraag en zij appte een antwoord. Vervolgens appte ik een correctie terug met uitleg waarom zus of zo anders was. Spelling liet ik voor wat het was.
Verder hield ik haar op de hoogte van lokale activiteiten die leuk waren voor hen om als gezin te bezoeken. Zoals koningsdag en het straattheaterfestival. Het was mij namelijk opgevallen bij andere bevriende buitenlanders dat de berichten in de kranten niet altijd gezien werden. Wij scannen al die informatie vrij makkelijk, maar voor iemand met Nederlands als tweede of derde taal is dat veel lastiger en dikwijls weten ze daardoor niet wat er allemaal gebeurd of aangeboden wordt in de omgeving. Die informatie wordt ongelezen aan de kant gezet.
Haar woordenschat groeide gestaag en onze gesprekken verdiepten zich. Zo hebben wij een keer de stemmingswijzer gedaan. Daar hebben we meerdere keren over gedaan. Heel interessant. Ook hebben we rollenspellen gespeeld van een bezoek aan de huisarts en juf op school.
Ook hier moest ik wennen aan culturele verschillen. Zo had ik graag meer met haar erop uit getrokken maar op de een of andere reden lukte dat niet en werden afspraken voor uitstapjes steeds afgezegd. Ook kon er spontaan bezoek komen op het moment dat wij hadden afgesproken en dan belde ze de taalafspraak af. Ik begreep dat het in hun cultuur uitermate onbeleefd is om iemand de deur te wijzen. Zij zijn daarin niet de enigen. In veel culturen is spontaan langsgaan bij anderen een gegeven en zul je altijd uitgenodigd worden om binnen te komen, ook als zij andere plannen hadden. In Nederland is dat anders - wij vinden dat de eerste afspraak voorrang heeft en dat men dan maar even van te voren had moeten bellen om af te spreken. Ik vond het wel vervelend als een les op het laatste moment afgebeld werd omdat ik er wel rekening mee hield in mijn dagplanning. We hebben dit een keer besproken en zijn tot een compromis gekomen: als er bezoek is belt ze uiterlijk die ochtend voor 9u af en anders kom ik gewoon en hebben we een gezamenlijk gesprek in het Nederlands.
Ondanks ons leeftijdsverschil, verschillen in geloof en cultuur hadden we samen veel overeenkomsten en gelijke interesses. Ik vond het een eer om deze vrouw te leren kennen en hoop haar af en toe nog tegen te komen.

Geen opmerkingen: