Als taalcoach kun je iemand helpen om de Nederlandse maatschappij beter te leren begrijpen. Hoe werkt het hier? Daarvoor is veel taal kennis nodig - die kun je samen oefenen.
Uit verschillende gesprekken is gebleken dat mensen veel vragen hebben over allerlei maatschappelijke onderwerpen:
Op Oefenen.nl zijn verschillende van deze onderwerpen uitgewerkt die je met je taalmaat kunt doorlopen.
Samenleving: Groen doen, De verkeershulp, Thuis op school, Steffie Hoe werkt stemmen, Steffie Mijn overheid, Steffie Mijn OV-chipkaart, Steffie Uitleg zorgverzekering,
Gezond leven: Begrijp je lichaam, Eten en Weten, Gezondheid, De Thuisdokter, Praten met je dokter, Zorgen voor 2, Steffie Het Coronavirus, Steffie Hoe werkt orgaandonatie
Geld en rekenen: Geld en rekenen, Tel je Geld, Budgetplanner, Steffie Toeslagen Lees meer
Computer: De start (werking computer), De basis (typen, emailen), Veilig online, Het internet op (reis plannen, internetbankieren), Samen op het web (social media), De tablet, Steffie Digi-D
Aanvullend hierop, op andere sites:
Afval scheiden. Waarom doen we dat? Wat moet dan waar? Hoe breng ik dat in de praktijk?
Uitwerking hier
Omgaan met de buren. Hoe kun je iemand uitnodigen voor een kop koffie, hoe gedraag je je als een goede buur wanneer je een feestje wilt geven, wat kun je doen als je buren zich niet gedragen als goede buren.
Boodschappen doen. Bij welke winkels kan ik terecht voor tweede hands spullen, of goedkope spullen? Als ik in de supermarkt ben, waar staan dan de goedkopere spullen?
Kleding en schoenen kopen. Mag ik het eerst passen? Mag ik het later ruilen of terug brengen/ sturen? Krijg ik dan mijn geld terug? Wat als het snel kapot gaat of krimpt bij de eerste wasbeurt?
Als taalcoach ben je gericht op taal. En hier gaat het om maatschappelijke taal. Hoe heten bepaalde dingen? Mensen hebben woorden nodig om vragen te kunnen stellen. En ze hebben basis kennis nodig om op tijd te kunnen signaleren dat er problemen zijn, dat ze aan de bel moeten trekken.
Dat is voor ons niet anders. De laatste jaren is er bijv. veel aandacht geweest voor borstkanker en huidkanker. Wij werden geleerd dat we regelmatig moesten controleren op knobbels (en hoe) en dat we vlekken, wratten, uitsteeksels etc in de gaten moesten houden - als die van kleur of grootte veranderden dan moesten we die aan de huisarts laten zien. Zonder die basiskennis zouden veel vrouwen die stap naar de huisarts niet gemaakt hebben. Als je niet weet waarop je moet letten dan weet je ook niet wanneer je een vraag moet stellen.
Er zijn mensen die hun hele salaris direct van de bank halen en contant bewaren omdat ze het gevoel hebben dat hun geld op de bank 'verdwijnt'. Zij begrijpen niet dat vaste lasten zoals huur, elektra en verzekering automatisch afgeschreven worden. Met als resultaat dat ze deze niet betalen en schulden oplopen.
En mensen die hun ziektekostenverzekering opzeggen omdat ze niet begrijpen waarom ze moeten betalen als ze niet ziek zijn.
Er is dus een behoefte aan KENNIS, aan maatschappelijke taal en een basis kapstok om beter te begrijpen hoe het in Nederland werkt.
Als taalcoaches kunnen we hen helpen met woordenschat, informatie en uitleg. Voor het daadwerkelijk regelen moeten we hen doorverwijzen naar de maatschappelijke werkers. Zij hebben de contacten, kennis en het overzicht van wat er allemaal al gebeurd is en nog moet gebeuren. Een goed contact tussen taalcoach en maatschappelijk werker is daarom ook zeer belangrijk. Zo kan de maatschappelijk werker bijv. aangeven als er behoefte is aan extra uitleg op een bepaald gebied. En kunnen taalcoaches aangeven als er behoefte is aan hulp bij regelwerk op een bepaald gebied.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten