Instrueren in 7 stappen:
VOORUITKIJKEN
#1 Nieuwsgierig maken - Waarover gaat het vandaag?
#2 Voorkennis activeren - Wat weet/kan ik al?
#3 Doelstelling noemen - Wat wil ik leren?
#4 Uitleg geven - Wat gaan we doen?
UITVOEREN EN BEWAKEN
#5 Laten uitvoeren
#6 Controleren - Heb ik alles gedaan?
TERUGKIJKEN
#7 Evalueren - Hoe heb ik het gedaan? Wat heb ik geleerd?
Vooruitkijken:
Met name taalmaatjes met weinig leerervaring hebben de neiging om meteen aan een taak te beginnen, zonder eerst goed te kijken wat er van hen wordt gevraagd. Hierdoor wordt een taak vaker niet goed gemaakt en dat werkt demotiverend. Ook maken zij minder gebruik van hun eigen voorkennis, terwijl de vraag 'wat weet je er al van?' juist stimulerend en motiverend kan werken.
#7 Evalueren - Hoe heb ik het gedaan? Wat heb ik geleerd?
Vooruitkijken:
Met name taalmaatjes met weinig leerervaring hebben de neiging om meteen aan een taak te beginnen, zonder eerst goed te kijken wat er van hen wordt gevraagd. Hierdoor wordt een taak vaker niet goed gemaakt en dat werkt demotiverend. Ook maken zij minder gebruik van hun eigen voorkennis, terwijl de vraag 'wat weet je er al van?' juist stimulerend en motiverend kan werken.
Vooruitkijken is de warming up, het introduceren van het onderwerp of taak, motiveren, voorkennis activeren en het richten van de aandacht.
Gerjanne Dirksen legt het belang van vooruitkijken als volgt uit:
"Leren en onthouden begint vaak bij aandacht. Hoe meer gerichte aandacht het brein geeft aan een ervaring des te beter verwerken en onthouden we de ervaring. Alles wat je aandacht geeft, groeit in het brein.(1)"
Uitvoeren:
Hier wordt de opdracht uitgevoerd, er wordt geoefend, uitgewerkt of toegepast.
Hier wordt de opdracht uitgevoerd, er wordt geoefend, uitgewerkt of toegepast.
Terugkijken:
Reflectie is als het ware een verdieping van wat er geleerd wordt. Je taalmaatje krijgt meer zicht op de eigen leerresultaten, de eigen aanpak en (nieuwe) leerwensen.
Reflectie is als het ware een verdieping van wat er geleerd wordt. Je taalmaatje krijgt meer zicht op de eigen leerresultaten, de eigen aanpak en (nieuwe) leerwensen.
Stel vragen zoals: hoe heb je het gedaan, wat lukte goed/ minder goed, wat wil je nog een keer oefenen, wat weet/kun je nu beter, ben je tevreden, hoe ga je verder?
(1) Breindidactiek, 2018: p.67, in: Focus op VUT, p.23
Geen opmerkingen:
Een reactie posten