Werkplan voor de taalcoach

Sommige mensen hebben graag een werkplan, een plan van aanpak dat ze als richtlijn kunnen gebruiken bij het vormgeven van de taalcoaching sessies.
Hier kun je verhalen lezen van andere taalcoaches: hoe hebben zij het taalcoaching aangepakt. 

En hieronder vind je 3 werkplan voorbeelden. Heb je zelf een werkplan uitgewerkt? We delen het hier graag online. Stuur een email of laat een bericht achter.

Werkplan A (voor analfabeet, geen gemeenschappelijke taal, geen computer)

Doel: woordenschat
Ondersteunende middelen zoals reclame bladen en spelletjes zoals Slangen en Ladders en Bingo (om cijfers te oefenen) en Memory (om woorden te oefenen).

Eerste maanden:
Elke ontmoeting 
(a) HERHALING van alle reeds geleerde woorden 
(b) 10 NIEUWE WOORDEN (ongeveer) uit een woordenschat boekje (begin met Het lichaam, kleuren, cijfers, daarna algemene woorden)
(c) 1 LETTER VAN HET ALFABET met het klankenalfabet boekje en wat extra oefeningen met de alfabet kaartjes.

Volgende maanden:
Elke ontmoeting
(a) HERHALING van alle reeds geleerde woorden
(b) WOORD VOOR WOORD - 1 les
(c) 1 LETTER VAN HET ALFABET met het klankenalfabet boekje en wat extra oefeningen met de alfabet kaartjes.

Na een half / drie kwart jaar:
Elke ontmoeting:
(a) HERHALING van reeds geleerde woorden (niet allemaal, maar afwisselend een groepje)
(b) SPREEKTAAL 1 hoofdstuk
(c) Wisselend. Soms iets wat taalmaatje aangeeft (bijv. iets herhalen van school) of een gesprek over iets wat ze heeft meegemaakt. Soms een aanvullend onderwerp op wat al geleerd is zoals Klokkijken, Kalendergebruik, Spelletjes of een activiteit, iets in de praktijk.


Werkplan B (groepje van 4, wisselende leeftijd en taalniveau, geen computer)
Doel: vergroten van de woordenschat, foutloos leren schrijven
Middelen: SpreekTaal2, Succes!, Gespreksvragen, Taalhulp map

Elke sessie:
(a) HERHALING van reeds geleerde woorden/ regels
(b) SPREEKTAAL2 - 1 les of SUCCES! - 1 les, of GESPREKSVRAGEN (zij mogen kiezen)
(c) Wisselend: afhankelijk van wat uit het gesprek komt. Soms aanvullende oefeningen, woordenschat aanbieden of uitleg over een spellingsregel of grammatica oefening. Soms iets dat ze zelf via via gekregen hebben. Soms gewoon een gesprek.


Werkplan C (laatste loodjes voor inburgeringsexamen, beschikt over computer en internet)
Doel: vergroten woordenschat, begrijpend lezen verbeteren, Nederlands in praktijk brengen

Elke ontmoeting:
(a) HERHALING van reeds geleerde woorden/ regels
(b) WOORDENSCHAT en SPREEKVAARDIGHEID door SpreekTaal2, elke keer 1 hoofdstuk, of het nabespreken van een TV aflevering (ETV, Klokhuis, SchoolTV) of een gespreksvraag.
(c) BEGRIJPEND LEZEN door korte verhaaltjes of een nieuwsbericht te lezen en na te bespreken.
(d) HUISWERK taaloefeningen op de computer

Af en toe: Er samen op uit, Nederlands in de praktijk brengen. 

Geen opmerkingen: