Doelen opstellen

Het stellen van doelen heeft 2 grote voordelen:
1) Je weet zeker dat wat je doet ook echt is wat je taalmaatje wil leren.
2) Je maakt het leerproces meetbaar. Het voelt heel goed om een doel te behalen!

Hoe kun je samen doelen opstellen?

Goede doelen zijn specifiek en meetbaar: je beschrijft wat iemand dan kan (hoe ziet dat eruit, wat moet je horen of zien).
'Yusef kan een gesprek voeren met zijn buurman' is niet specifiek genoeg. Want met handen en voeten kun je ook een 'gesprek' voeren. Wat wil je dus dat Yusef echt kan? Dat kan per persoon nogal verschillend zijn. Gaat het om de moed vinden om bij zijn buurman aan te bellen en in gesprek te gaan? Gaat het om een kort gesprekje over het weer en de tuin voeren? Of durft je taalmaatje geen gesprek aan te gaan omdat hij de woorden niet kent of de volgorde van de woorden door elkaar gooit?

Goede doelen zijn
in weken/ 1-2 maanden te halen. Het is beter om veel kleine stapjes te zetten dan lang te werken aan 1 grote stap. Bij elk kleine stapje merk je namelijk vooruitgang - dan werkt bemoedigend en geeft jullie allebei een goed gevoel.

SMART
Specifiek - Meetbaar - Haalbaar
 - Relevant - Tijdgebonden
Voorbeelden van goede doelen:
  1. Arjun kan over 2 maanden een kort gesprekje met de juf voeren  waarin hij bespreekt en begrijpt hoe zijn dochter het op school doet.
  2. Tamar kan over 1 maand een afspraak maken bij de huisarts en aan de assistente aangeven wat haar vraag of klachten zijn.
  3. Mohammed kan over 3 weken een email van 4 foutloze zinnen schrijven.
  4. Ina kan over 2 maanden een verhaaltje van 6 zinnen lezen. Ze kan vragen over het verhaaltje goed beantwoorden (ze heeft het verhaaltje begrepen).
  5. Samir kan over 2 weken een reis, die voor hem het beste is, plannen met 9292ov.nl. 
Heb je nu een lijst doelen? Laat je taalmaatje aangeven in welke volgorde jullie ze gaan behandelen.

Nu is het dus tijd om het in praktijk te brengen. Een handig hulpmiddeltje om als taalcoach in het achterhoofd te houden is het VUT model (Vooruitkijken - Uitvoeren - Terugkijken). Lees hier meer.

Elke taalcoach is anders. De een schrijft graag een plan uit, de ander houd het liever bij een richtlijn in het eigen hoofd. Lees hier hoe 3 taalcoaches het hebben aangepakt.

Geen opmerkingen: