Ervaringsverhaal 2 taalmaatjes niveau A0 en A1 - eerst individueel, later met zijn tweeën

Taalmaatjes: 2 mannen van rond 30
Taalniveau: A0 en A1
Doel: Een gesprek in het Nederlands kunnen voeren
Materialen: geeltjes, woordspelletjes, plaatjes, voorwerpen en attributen

De eerste kennismaking was in de bibliotheek. We hebben toen platen van boeken en tijdschriften bekeken. Zijn Nederlands was nog maar heel summier. Dus het was meer kijken dan spreken.
Daarna gaf ik op zijn flat lesjes over: voorstellen, wie ben ik en je familie.

Met kerst kwamen zijn vrouw en zonen naar Mijdrecht en stond alles in teken van verhuizing. Dus gingen de lesjes over het huis, de kamers, de indeling en het meubilair. Samen met zijn vrouw hebben we enkele keren koffie gedronken en samen lampen ophangen, onderwijl weer pratend over familie en woninginrichting.

Toen bleek
dat zijn vrouw zo'n last van haar rug had, hebben we het gehad over de arts, het ziekenhuis e.d.,  verschillende delen van het menselijk lichaam genoemd zoals, hoofd, rug, arm, enz. Ik heb doktersspulletjes van thuis meegenomen en daar samen met de kinderen meegespeeld.

Net voor corona waren we begonnen met het benoemen van eten en drinken. Ik probeer het steeds met geeltjes, woordspelletjes, plaatjes, voorwerpen of attributen.

Zij spreken nog vrij weinig Nederlands en het is vaak moeilijk om al echt een gesprek in zinnen te houden. Meer woorden oefenen en dan met ja en nee beantwoorden, goed, leuk, niet leuk,  mooi, lelijk enz. Koud weer, warm, regen, zon, buiten /binnen. Zulke begrippen zijn aan de orde geweest.

Ik merk dat het lastig voor hen is begrippen/ woorden vast te houden en in te prenten. Met alle drukte van de hereniging en de verhuizing en het wennen in hun nieuwe woonplek kan ik dat goed begrijpen.

Rond deze tijd kreeg ik de vraag of ik nog een man erbij zou willen coachen. Alles moest nu op afstand vanwege corona. Dat doe ik het liefst via Skype, maar omdat dit nog moeilijk is voor mijn taalmaatje gebruik ik nu Whatsapp videobellen. Het is dan heel eenvoudig om beide mannen tegelijk in een groepje te coachen.

De eerste kennismaking ging heel goed. De man die erbij kwam woont al wat langer in Nederland en kent al heel wat Nederlandse woordjes. Soms vertaalt hij een bepaald woord voor de ander naar de eigen taal.
Omdat het Bevrijdingsdag is hebben we na de kennismaking over kleuren en vlaggen gesproken. Ze vonden het erg leuk om iets over hun eigen vlag te horen.

[Dit verslag wordt vervolgd]

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoe kan ik de lessen 13-24 naar presentaties krijgen?